E-ticaret sektörünün büyümesi için niş pazarlara yönelmek gerek

webrazzi_genelTürkiye ve dünyada internet alanında yaşanan gelişmeleri inceleyen ve analiz eden Webrazzi, Webrazzi Gündem Toplantıları serisini e-ticaret konusunu tartışarak başlattı. İnternet ve teknoloji profesyonellerini bir araya getirecek olan “Webrazzi Gündem Toplantıları”nın ilkinde, gelişmekte olan Türkiye e-ticaret pazarının mevcut durumu, dünya ile kıyaslaması, geleceği ve sunduğu fırsatlar mercek altına alındı.

Akakce.com ve Reklamstore’un “gündem”, NTV’nin “medya”, Yenibiris.com’un “internet”, Marjinal Porter Novelli’nin “iletişim” ve Sevenice’ın “yayın” sponsoru olarak destek verdiği, Bizebiz.com’un ise resmi iş ortağı olduğu toplantının ilk sunumunu Visa Türkiye Ülke Direktörü Nur Öztin Kurak yaptı. Dünyadaki e-ticaret pazarına ilişkin rakamları paylaşan Kurak e-ticaret dünyasındaki en son gelişmeleri de aktardı. İnternetin Türkiye’de 15 yıllık bir geçmişe sahip olduğunu belirten Kurak, e-ticaret pazarının büyümesinin internet erişimi olan kullanıcı sayısının, güvenliğin ve online alışverişe izin veren perakendecilerin artırılmasına bağlı olduğunu söyledi.

Avrupa nüfusunun yüzde 49’unun internete erişimi olduğunu da sözlerine ekleyen Nur Öztin Kurak, Avrupa Birliği’nin verilerine göre 2007 yılında kıtada gerçekleştirilen e-ticaret işlemlerinin 131 milyar avroluk bir büyüklüğe ulaştığına dikkat çekti. Dünya çapındaki e-ticaret pazarının 2009 yılındaki büyüklüğünün 1 trilyon avro olarak tahmin edildiğini de söyleyen Kurak, bu sektöre yön veren ülkelerin Amerika ve Japonya olduğunu belirtti. Gelecekte Çin ve Hindistan’ın da bu ülkeler arasında yer alacağını ifade eden Kurak, en popüler ürün kategorilerinin ise sırasıyla “medya ürünleri”, “giyim” ve “elektronik”ten oluştuğunu belirtti. En fazla tercih edilen ödeme aracının kredi kartları olduğunu da sözlerine ekleyen Kurak, mobil ödeme sistemlerinin de yaygınlık kazanmakta olduğunun altını çizdi.

Nur Öztin Kurak’ın ardından söz alan Bankalararası Kart Merkezi Genel Müdür Yardımcısı Pelin Kabalak ise, Türkiye’deki e-ticaret pazarına ilişkin rakamları aktardı. Türkiye’deki internet kullanımının giderek arttığını belirten Kabalak, 75,7 milyon kişilik ülke nüfusunun yüzde 21’inin (15,6 milyon kişi) internet kullanıcı olduğunu ifade etti. Bu rakamların Türkiye’yi en fazla internet kullanıcısına sahip ilk 20 ülke arasında soktuğunu belirten Kabalak, 2009 yılında 66 milyon 717 bin 894 adet e-ticaret işlemi yapıldığını ve bu işlemlerden 10 milyon 292 bin TL ciro elde edildiğini de söyledi.

Pelin Kabalak konuşmasında, 2009 yılında 16 ilde 762 internet kullanıcısı ve 200 üye işyeri ile yapılan e-ticaret araştırmasından elde edilen verileri de paylaştı. İnternetin ülkemizdeki başlıca kullanım sebeplerinin “bilgi aramak”, “internette sörf yapmak”, “sohbet etmek” ve “e-posta alıp göndermek” olarak belirlendiğini söyleyen Pelin Kabalak, e-ticaret sitelerinden yapılan alışveriş sıklığının ise haftada birden daha az olduğunu ifade etti. Araştırmaya göre kredi kartıyla yapılan aylık online alışveriş miktarının 250 TL’nin üzerinde olduğunu da belirten Kabalak, e-ticaret sitelerinin tercih edilmesinde hız, uygun fiyat ve zaman kısıtlaması olmaması gibi kriterlerin etkili olduğunu söyledi.

Online alışveriş deneyimi yaşayan kişilerin yüzde 93’ünün memnun kaldığını da sözlerine ekleyen Kabalak, güvenlik kaygısı giderildiği takdirde internet üzerinden yapılan alışverişlerin artacağına dikkat çekti. Ülkemizdeki internet kullanıcılarının büyük çoğunluğunun erkeklerden oluştuğunu, eğitim düzeyi ve gelir seviyesi yüksek kişilerden oluştuğunu da aktaran Pelin Kabalak, konuyu e-ticaret yapan firmalar açısından da ele aldı.

Pelin Kabalak, sözlerini şöyle sürdürdü: “Firma bazında internetten yapılan satışların ortalaması yüzde 40. Firmaların yaklaşık yarısı ise internet üzerinden satış yapmaya son 1 yıl içinde başlamış. İnternet satışın firmalar açısından en avantajlı yönleri ise hızlı ve kolay olması, saat ve mekândan bağımsız erişim olanağı sağlaması ve tanıtım. Bununla birlikte firmalar, operasyonel (teslimat, stok ve tedarikçiler), firma güveni sağlamak ve teknik zorluklarla karşılaştıklarını da belirtiyorlar. BKM’nin kendi verilerine göre ise Türkiye’deki e-ticaret siteleri sırasıyla doğrudan pazarlama (yüzde 29,42), havayolları (yüzde 13,43), diğer (yüzde 12,81), sigorta (yüzde 11,16), elektronik eşya (yüzde 9,83), seyahat (yüzde 7,80), hizmet (yüzde 6,25), giyim ve aksesuar (yüzde 5,01) ve telekomünikasyon (yüzde 4,29) alanlarında faaliyet gösteriyor.”

“Türkiye E-Ticaret Pazarının Bugünü ve Geleceği” isimli bir panele de ev sahipliği yapan 1. Webrazzi Gündem Toplantısı, Pelin Kabalak’ın yanı sıra GittiGidiyor Genel Müdürü Cenk Angın ve Garanti Ödeme Sistemleri Üye İş Yeri Pazarlama Direktörü Altan Taşkıran’ın da katılımıyla sektöre dair önemli konuların tartışılmasına olanak sağladı. E-ticaret sektöründe yaşanan sorunların ve çözüm yollarının birinci ağızdan aktarıldığı panelde 26 milyon internet kullanıcısından yalnızca 3 milyonunun online alışveriş yaptığı dile getirildi.

Panelde ilk sözü alan GittiGidiyor.com Genel Müdürü Cenk Angın, Türkiye’de internet kullanıcısı ve internet penetrasyon oranı açısından gidilecek daha çok yol olduğunu söyledi ve ekledi: “2009, klasik büyüme oranlarından bir parça geride kalınan bir yıl oldu ancak 2010 yılında eski büyüme hızının yakalanacağını öngörüyoruz. Türkiye, internet kullanıcıları sayısı açısından dünyada 12’inci, penetrasyon oranı bakımından ise 15’inci sırada yer alıyor. Bu nedenle daha çok kullanıcı edinmemiz gerekiyor. E-ticaret pazarının büyümesi için bu koşulların ve en önemlisi de ticari güvenin sağlanması gerekiyor.”

Bankalararası Kart Merkezi Genel Müdür Yardımcısı Pelin Kabalak ise “Türkiye’deki bireyleri internet kullanımı, internet kullanıcılarını da e-ticaret konusunda bilinçlendirmek gerekiyor. Biraz önce de aktardığım yüzde 93’luk memnuniyet oranı bu konuda yeterli bir potansiyele sahip olduğumuzu gösteriyor. Bu nedenle e-ticareti Türk halkının yaşamının bir parçası haline getirmek önem taşıyor,” dedi.

Garanti Ödeme Sistemleri Üye İş Yeri Pazarlama Direktörü Altan Taşkıran da, niş pazarların gerekliliğine ve önemine dikkat çekerek girişimcilere farklı projeler geliştirmelerini tavsiye etti. İnternet üzerinden satış kavramının Türkiye’de henüz oturmadığının da altını çizen Taşkıran, Anadolu’nun bu konuda zayıf kaldığını, bunu aşmanın yolunun da niş projelerden geçtiğini belirtti. “Dünyada kullanılan ancak ülkemizde olmayan pek çok e-ticaret iş modeli var,” diyen Altan Taşkıran, 18 yaşın altındaki internet kullanıcılarının da online alışveriş yapabilmelerine olanak sağlayacak yeni projeler üzerinde çalıştıklarını ancak söz konusu projelerin en erken 2 yıl sonra hayata geçirebileceğini de söyledi.

E-ticaret konusunun ele alındığı ilk Webrazzi Gündem toplantısı,  Alternatif E-Ticaret Modelleri ve Fırsatları panelinin ardından sonra erdi.

Yazan 14 Ocak 2010 Perşembe. Kategori İnternet, Manşet, Son Dakika. Bu yazıya yapılan yorumları takip edebilirsiniz RSS 2.0. Yoruma ve geri izlemeye kapalı

Yoruma kapalı

Foto Galeri

Giriş | 2004-2017 © PC TIME